Overige informatie
| Afmetingen | 26cm x 21cm x 17cm |
|---|---|
| Staat | meerdere, maar wel lichte gebruikssporen |
Breng een vleugje Britse nostalgie in huis met deze bijzondere Paul Cardew “Old-Fashioned Stove” theepot, uitgevoerd als klassiek gietijzeren fornuis met handgemaakte details zoals een theedoek, pannetje en ketel. Dit exemplaar is volledig in Engeland vervaardigd, voorzien van het originele gouden Cardew Design Pottery stempel (1993) en bovendien met de hand gesigneerd door Paul Cardew zelf.
Paul Cardew is een Britse ontwerper/keramist bekend om whimsical, trompe-l’œil en noveltie-theepotten — vaak kleine, gedetailleerde scènes (naaimachines, fornuizen, keukenblokjes etc.). Hij werkt(e) onder merknamen zoals zijn eigen (Cardew / Cardew Designs / Sunshine Ceramics) en ontwierp ook voor andere merken; veel exemplaren zijn gelimiteerde of genummerde ontwerpen en worden vaak met “Made in England” gemerkt.
Paul Cardew begon zijn theepotproductie in 1975 en zijn ontwerpen zijn wereldwijd populair bij verzamelaars.
Het item is in mooie vintage staat, zonder zichtbare barsten of grote beschadigingen. Normale lichte sporen aan de voetjes passend bij leeftijd.
| Afmetingen | 26cm x 21cm x 17cm |
|---|---|
| Staat | meerdere, maar wel lichte gebruikssporen |
Deze exclusieve set van twee identieke vintage paardensculpturen is uitgevoerd in bronskleurig metaal, waarschijnlijk brons of een vergelijkbare legering. Beide beelden zijn hol gegoten en tonen een gestileerde vormgeving die duidelijk geïnspireerd is op de klassieke Etruskische kunst. De sculpturen hebben langgerekte, elegante lijnen en verfijnde geometrische details in manen en staart, wat zorgt voor een tijdloze uitstraling. De warme metaaltint en subtiele patina geven de beelden een authentieke vintage look, waardoor ze niet alleen decoratief zijn, maar ook een gevoel van historie en design uitstralen.
Een verzetslepeltje met afbeeldingen van Wilhelmina en/of Willem III is een zilveren lepeltje, vaak gemaakt van Nederlandse munten, dat symbool stond voor het verzet tegen de Duitse bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze lepeltjes werden vaak illegaal gemaakt en gedragen als teken van verzet en koningsgezindheid.
Het maken en dragen van deze lepeltjes was een vorm van stil verzet tegen de Duitse bezetter.
De afbeeldingen van Wilhelmina en Willem III, of een combinatie daarvan, symboliseerden de Nederlandse koninklijke familie en de verbondenheid van het volk met het vorstenhuis.
Het vervaardigen en dragen van dergelijke sieraden was verboden door de Duitse bezetter.
De lepeltjes werden vaak gemaakt van zilveren munten, zoals dubbeltjes en kwartjes, of rijksdaalders, die al snel uit de roulatie werden gehaald.
De lepeltjes werden soms gemaakt door onderduikers of verzetsleden.
Het “verzetslepeltje” is een tastbare herinnering aan de Tweede Wereldoorlog en een teken van de veerkracht van het Nederlandse volk en hun verbondenheid met het koningshuis tijdens de bezetting.
Mooi vintage beeldje uit de voormalige USSR, afkomstig van de Imperiale Porseleinfabriek (IFZ). Het beeldje toont een jongen in tradtionele Jakoetkleding die een hond knuffelt.
De Keizerlijke Porseleinfabriek, of Imperial Porcelain Manufactory, werd in 1744 in Sint-Petersburg opgericht, niet in de USSR, maar in het Russische Keizerrijk, toen nog onder de naam Keizerlijke Porseleinfabriek. Later, tijdens de Sovjet-periode, werd de fabriek omgedoopt tot Lomonosov, maar behield de rijke geschiedenis en traditie van het maken van hoogwaardig porselein.
De fabriek werd opgericht door Keizerin Elizabeth, de dochter van Peter de Grote, met als doel een Russische porseleinindustrie te creëren die kon wedijveren met de fabrieken in Meissen en Sèvres.
Hier ziet u een Delfts Blauw bord met de voorstelling van ” De vioolspeler van Adriaen van Ostade “. Het originele werk van Van Ostade bevat veel schaduwen, die ook terug te zien zijn in dit Delfts Blauwe bord. Het bord is afgewerkt met een Delfts Blauw motief en heeft een beperkte oplage van 5000 exemplaren.
Adriaen van Ostade (geboren te Haarlem, 10 december 1610 en overleden 28 april 1685) is een van de belangrijkste Nederlandse schilders van de gouden eeuw. Naast schilder was hij graveur en tekenaar. Van Ostade behoort tot de Hollandse School.
Let op:
Artikelen in de winkelwagen zijn niet gereserveerd. Zolang de betaling nog niet is afgerond zijn de artikelen ook voor anderen verkrijgbaar, online of in onze winkel.
Sinds kort organiseren we maandelijks leuke creatieve en circulaire workshops!
Schrijf je snel in en doe mee!
Klik HIER voor meer informatie en om je aan te melden.
Op zoek naar gereedschap, bestek
en servies voor je aankomende diner,
spelletjes of de benodigdheden voor
een kinderfeest?
Leen dan geheel gratis één van
de Leenboxen van Parels!
Klik HIER voor meer informatie.
Copyright Parels Breda 2025