Overige informatie
Afmetingen | 12cm hoog |
---|---|
Staat | zo goed als nieuw |
Zeer zeldzame kleine vintage kandelaar van keramiek. Het is een ontwerp uit de jaren ’30 van Willem Stuurman voor Zenith Gouda.
Uitgevoerd in de kleur bordeauxrood met bijzondere Art Deco vormgeving.
Nog in zeer goede staat. Onderop gemerkt en genummerd 594.
Pottenbakker en ontwerper Willem Stuurman (1908-1995) studeert aan de Kunstnijverheidsschool Quellinus in Amsterdam waar hij onder andere les krijgt van Bert Nienhuis. Daarna studeert Willem Stuurman aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs (later de Gerrit Rietveld Academie) en loopt hij stage bij ESKAF, Kunstaardewerkfabriek St. Lukas en Potterie Kennemerland. Ook werkt hij voor Goedewaagen en van 1931 tot 1934 is Willem Stuurman artistiek leidinggevende en ontwerper bij Zenith Gouda. Voor Zenith ontwerpt hij verschillende populaire modellen waaronder de snavelkannen en vazen met mooie organische vormen. Deze herkenbare werken van Willem Stuurman zijn uitgebracht met verschillende glazuren en trekken nog steeds veel verzamelaars. Vanaf 1936 werkt Willem Stuurman vooral vanuit zijn eigen atelier aan grotere werken, ook ontwerpt hij persglazen figuren voor Glasfabriek Leerdam. Op kunst- en antiekveilingen kom je af en toe werk van Wim Stuurman tegen, veelal één van de vele modellen die hij voor Zenith heeft ontworpen.
Afmetingen | 12cm hoog |
---|---|
Staat | zo goed als nieuw |
Mooie extra grote West-Germany vaas van het merk Ü Keramik, genummerd 534-50. Deze vaas is een echte eyecather en past zowel in een modern als klassiek interieur. Zie de foto’s voor het mooie gemêleerde kleurenspel.
Een smeedijzeren haalijzer/zaaghaal, gebruikt om een ketel in een open haard aan op te hangen en op hoogte te verstellen. Datering 18e eeuw. Dit item kan alleen afgehaald worden in onze winkel.
Set van 13 stenen jaarbeeldjes van de Taptoe Breda.
Niet alle jaartallen zijn nog leesbaar, maar het lijkt te gaan om 1981 t/m 1993.
Een taptoe is in de moderne versie een militaire en muzikale show waarbij de diverse krijgsmachtonderdelen zich aan het publiek presenteren.
In 1976 werd de Nationale Taptoe voortgezet in Breda, een stad met een rijke militaire traditie. Aanvankelijk werd het evenement gehouden op het terrein van de Koninklijke Militaire Academie, vervolgens op de Chassé-kazerne en later op het terrein van de Trip van Zoudtlandtkazerne. De verhuizing naar Breda ging tevens gepaard met een wijziging in de organisatiestructuur van de Taptoe. Zo werd onder meer besloten dat de Nationale Taptoe niet langer een uitsluitend militaire aangelegenheid zou zijn. De organisatie werd formeel in handen gegeven van de speciaal daarvoor opgerichte “Stichting Nationale Taptoe”. De sterke band met Defensie is echter blijven bestaan. Het bestuur van de Stichting bestaat deels uit burgers, deels uit militairen. Namens Defensie maakt de Inspecteur Militaire Muziek Krijgsmacht deel uit van het bestuur en de muzikale leiding van de Taptoe berust tevens bij hem. De organisatie van de Taptoe geschiedt sindsdien op basis van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichting Nationale Taptoe en de Staat der Nederlanden (Ministerie van Defensie). Deze in 1976 doorgevoerde “privatisering” hield echter niet dat de Nationale Taptoe haar militaire karakter verloren heeft. Weliswaar werd het sindsdien mogelijk dat ook burgerorkesten aan het programma deelnemen, maar de Nationale Taptoe behield haar oorspronkelijke doelstelling: presentatie van de Krijgsmachtdelen en Nederlandse militaire muziek aan het brede publiek.
Gedurende de periode in Breda werden enkele belangrijke jubilea gevierd. Zo werd de Nationale Taptoe in het jaar 2000 voor de 25e keer in Breda gehouden. In 2002 stond de Taptoe voor een belangrijk deel in het teken van het 750-jarig bestaan van de stad Breda. En in 2004 werd een belangrijke mijlpaal bereikt: de 50e Nationale Taptoe. Bij die gelegenheid werd de Taptoe vereerd met een bezoek van H.M. de Koningin. Het zou tevens de laatste Nationale Taptoe in Breda worden, want door vermindering van de mogelijkheden tot materiële steunverlening en het beschikbaar stellen van faciliteiten door Defensie, zag de Taptoe zich genoodzaakt tot het uitkijken naar een andere locatie, buiten Defensieterrein.
Daarmee kwam tevens een eind aan een lange traditie, sinds 1954, waarin de Nationale Taptoe steeds een evenement in de open lucht is geweest. En in al die jaren werd de Taptoe steeds gedurende 9 dagen gehouden met in totaal 10 voorstellingen.
Zeer zeldzame verzilverde cocktaillepel met geïntegreerde maatbeker (jigger spoon), gemaakt voor, en gebruikt door de barmannen op de Holland-Amerika Lijn.
De lepel is uitgevoerd met een mooie gedraaide steel en het Holland America Line embleem is uitgevoerd in reliëf.
De lepel is gemerkt met HH en is verzilverd bij de Schoonhovense Zilverfabriek H.Hooijkaas. Tevens gemerkt met het getal 90 qua zilvergehalte.
Hier zijn er maar weinig van gemaakt en dit fraaie object mag dan ook met recht de titel van collectors-item dragen.
De Holland-Amerika Lijn ontstond in 1871 met de oprichting van de vennootschap ‘Plate, Reuchlin & Co’ door Antoine Plate en Otto Reuchlin. Hun doel was om een rechtstreekse verbinding met stoomschepen tussen Rotterdam en New York op te zetten. Hun eerste schip de Rotterdam voer in 1872 voor het eerst naar New York.
Let op:
Artikelen in de winkelwagen zijn niet gereserveerd. Zolang de betaling nog niet is afgerond zijn de artikelen ook voor anderen verkrijgbaar, online of in onze winkel.
Sinds kort organiseren we maandelijks leuke creatieve en circulaire workshops!
Schrijf je snel in en doe mee!
Klik HIER voor meer informatie en om je aan te melden.
Op zoek naar gereedschap, bestek
en servies voor je aankomende diner,
spelletjes of de benodigdheden voor
een kinderfeest?
Leen dan geheel gratis één van
de Leenboxen van Parels!
Klik HIER voor meer informatie.
Copyright Parels Breda 2023