Overige informatie
| Afmetingen | 30 x 24 x 3cm |
|---|---|
| Staat | lichte gebruikssporen |
Het Leven. Geïllustreerd was een Nederlands weekblad dat verscheen tussen 1906 en 1941. Het blad had een sensationele inhoud, met veel ruimte voor gruwelijke moordzaken, schokkende zedenschandalen en pikante fotoseries van vrouwen in lange badjurken. Om die reden werd het vaak heimelijk gelezen.
Het Leven. Geïllustreerd viel vooral op door de ongekend gedurfde nieuwsgaring. Verslaggevers en fotografen maakten reportages in Amsterdamse armoedewijken, achter de coulissen van de toneelwereld, in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog en aan boord van de eerste zeppelins. Het taalgebruik was opvallend losjes en de actuele foto’s bezorgden het grote publiek een gevoel van opwinding omdat de dagbladen deze in die tijd nog niet afdrukten. De fotojournalistiek stond nog in de kinderschoenen en Het Leven (evenals andere bekende, geïllustreerde tijdschriften als de Katholieke Illustratie, Eigen Haard, Prins, De Spiegel en Panorama) behaalden met hun fotoreportages hoge oplagen. Overigens had Het Leven met haar veel bravere concurrenten ten minste één ding gemeen: de kritiekloze, met veel foto’s gelardeerde reportages over het Nederlands koningshuis.
| Afmetingen | 30 x 24 x 3cm |
|---|---|
| Staat | lichte gebruikssporen |
Dit bronzen beeld getiteld “Maternité” van René Daemen is een gestileerde weergave van moederliefde. Het originele beeld is gemaakt in 1935 en was van aardewerk. Dit exemplaar is gegoten in de jaren ’70. Het massieve kunstwerk is circa 35 cm hoog en weegt ongeveer 4,2 kg. De fraaie gestileerde compositie en art deco-invloed geven het een karakteristieke uitstraling. Het brons heeft een originele patina en lichte ouderdomssporen, passend bij de leeftijd. Een bijzonder object voor wie op zoek is naar een authentiek kunstwerk met geschiedenis.
Deze exclusieve set van twee identieke vintage paardensculpturen is uitgevoerd in bronskleurig metaal, waarschijnlijk brons of een vergelijkbare legering. Beide beelden zijn hol gegoten en tonen een gestileerde vormgeving die duidelijk geïnspireerd is op de klassieke Etruskische kunst. De sculpturen hebben langgerekte, elegante lijnen en verfijnde geometrische details in manen en staart, wat zorgt voor een tijdloze uitstraling. De warme metaaltint en subtiele patina geven de beelden een authentieke vintage look, waardoor ze niet alleen decoratief zijn, maar ook een gevoel van historie en design uitstralen.
Lladro ‘A Mother’s Love’ (Moederliefde), nr. 6634 is een porseleinen beeldje dat de band tussen moeder en kind uitbeeldt. Het stuk is volledig met de hand gemaakt en beschilderd in de ateliers van Lladro in Valencia, Spanje. Het model werd geproduceerd van 1981 tot 2007 en is inmiddels uit productie, waardoor het steeds moeilijker verkrijgbaar is.
Het beeldje is circa 29cm hoog en uitgevoerd in hoogwaardig porselein. Door de verfijnde afwerking en het herkenbare ontwerp is het een geliefd object bij verzamelaars en liefhebbers van Lladro. Daarnaast wordt het vaak gekozen als geschenk bij een geboorte of andere familiegelegenheid.
Lladro werd in 1953 opgericht door de broers Juan, José en Vicente in het dorp Almàssera bij Valencia. Wat begon als een kleine ambachtelijke werkplaats is uitgegroeid tot een internationaal bedrijf dat nog steeds door de familie Lladro wordt geleid. Het creatieve team liet zich aanvankelijk inspireren door klassieke stijlen, maar ontwikkelde al snel een eigen signatuur die wereldwijd bekendstaat als de karakteristieke Lladro-stijl.
Een verzetslepeltje met afbeeldingen van Wilhelmina en/of Willem III is een zilveren lepeltje, vaak gemaakt van Nederlandse munten, dat symbool stond voor het verzet tegen de Duitse bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze lepeltjes werden vaak illegaal gemaakt en gedragen als teken van verzet en koningsgezindheid.
Het maken en dragen van deze lepeltjes was een vorm van stil verzet tegen de Duitse bezetter.
De afbeeldingen van Wilhelmina en Willem III, of een combinatie daarvan, symboliseerden de Nederlandse koninklijke familie en de verbondenheid van het volk met het vorstenhuis.
Het vervaardigen en dragen van dergelijke sieraden was verboden door de Duitse bezetter.
De lepeltjes werden vaak gemaakt van zilveren munten, zoals dubbeltjes en kwartjes, of rijksdaalders, die al snel uit de roulatie werden gehaald.
De lepeltjes werden soms gemaakt door onderduikers of verzetsleden.
Het “verzetslepeltje” is een tastbare herinnering aan de Tweede Wereldoorlog en een teken van de veerkracht van het Nederlandse volk en hun verbondenheid met het koningshuis tijdens de bezetting.
Let op:
Artikelen in de winkelwagen zijn niet gereserveerd. Zolang de betaling nog niet is afgerond zijn de artikelen ook voor anderen verkrijgbaar, online of in onze winkel.
Sinds kort organiseren we maandelijks leuke creatieve en circulaire workshops!
Schrijf je snel in en doe mee!
Klik HIER voor meer informatie en om je aan te melden.
Op zoek naar gereedschap, bestek
en servies voor je aankomende diner,
spelletjes of de benodigdheden voor
een kinderfeest?
Leen dan geheel gratis één van
de Leenboxen van Parels!
Klik HIER voor meer informatie.
Copyright Parels Breda 2025
Er is nog 1 plekje vrij voor de leuke 'Van Boek naar Bloem'-workshop aanstaande zaterdag!