Overige informatie
Afmetingen | Lijst: 35,5 x 29,5cm / ets: 12 x 16cm |
---|---|
Staat | lichte gebruikssporen |
Prachtige ingelijste ets van de Franse kunstenaar Charles-Émile Jacque.
Het betreft een ets van het werk L’Escalier uit 1845.
De ets zit keurig ingelijst met passe-partout achter glas in een houten omlijsting.
Het beeldt een jonge moeder af die boter karnt terwijl haar dochter onderaan de trap (l’escalier) haar maaltijd afmaakt. Charles Emile Jacque’s omgang met vorm en detail, gecombineerd met een stralend gebruik van licht en schaduw, maakt dit eenvoudige, rustieke tafereel tot grote kunst. Dit meesterwerk is een uitstekend, origineel voorbeeld van de negentiende-eeuwse geëtste kunst van de Franse kunstenaar.
Afmetingen | Lijst: 35,5 x 29,5cm / ets: 12 x 16cm |
---|---|
Staat | lichte gebruikssporen |
Set van 13 stenen jaarbeeldjes van de Taptoe Breda.
Niet alle jaartallen zijn nog leesbaar, maar het lijkt te gaan om 1981 t/m 1993.
Een taptoe is in de moderne versie een militaire en muzikale show waarbij de diverse krijgsmachtonderdelen zich aan het publiek presenteren.
In 1976 werd de Nationale Taptoe voortgezet in Breda, een stad met een rijke militaire traditie. Aanvankelijk werd het evenement gehouden op het terrein van de Koninklijke Militaire Academie, vervolgens op de Chassé-kazerne en later op het terrein van de Trip van Zoudtlandtkazerne. De verhuizing naar Breda ging tevens gepaard met een wijziging in de organisatiestructuur van de Taptoe. Zo werd onder meer besloten dat de Nationale Taptoe niet langer een uitsluitend militaire aangelegenheid zou zijn. De organisatie werd formeel in handen gegeven van de speciaal daarvoor opgerichte “Stichting Nationale Taptoe”. De sterke band met Defensie is echter blijven bestaan. Het bestuur van de Stichting bestaat deels uit burgers, deels uit militairen. Namens Defensie maakt de Inspecteur Militaire Muziek Krijgsmacht deel uit van het bestuur en de muzikale leiding van de Taptoe berust tevens bij hem. De organisatie van de Taptoe geschiedt sindsdien op basis van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichting Nationale Taptoe en de Staat der Nederlanden (Ministerie van Defensie). Deze in 1976 doorgevoerde “privatisering” hield echter niet dat de Nationale Taptoe haar militaire karakter verloren heeft. Weliswaar werd het sindsdien mogelijk dat ook burgerorkesten aan het programma deelnemen, maar de Nationale Taptoe behield haar oorspronkelijke doelstelling: presentatie van de Krijgsmachtdelen en Nederlandse militaire muziek aan het brede publiek.
Gedurende de periode in Breda werden enkele belangrijke jubilea gevierd. Zo werd de Nationale Taptoe in het jaar 2000 voor de 25e keer in Breda gehouden. In 2002 stond de Taptoe voor een belangrijk deel in het teken van het 750-jarig bestaan van de stad Breda. En in 2004 werd een belangrijke mijlpaal bereikt: de 50e Nationale Taptoe. Bij die gelegenheid werd de Taptoe vereerd met een bezoek van H.M. de Koningin. Het zou tevens de laatste Nationale Taptoe in Breda worden, want door vermindering van de mogelijkheden tot materiële steunverlening en het beschikbaar stellen van faciliteiten door Defensie, zag de Taptoe zich genoodzaakt tot het uitkijken naar een andere locatie, buiten Defensieterrein.
Daarmee kwam tevens een eind aan een lange traditie, sinds 1954, waarin de Nationale Taptoe steeds een evenement in de open lucht is geweest. En in al die jaren werd de Taptoe steeds gedurende 9 dagen gehouden met in totaal 10 voorstellingen.
Zeldzaam antiek pijpenrek sculptuur met zeven verschillende gezichten, de voorstelling van de Bijbelse zeven hoofdzonden:
Superbia (hoogmoed – hovaardigheid – ijdelheid) – Avaritia (hebzucht – gierigheid) – Luxuria (onkuisheid – lust – wellust) – Invidia (nijd – jaloezie – afgunst) – Gula (onmatigheid – gulzigheid – vraatzucht) – Ira (woede – toorn – wraak – gramschap) – Acedia (gemakzucht – traagheid – luiheid – vadsigheid). Het werd ook wel een zeven dagen pijpenrek genoemd.
De pijpen kunnen in de gaten bovenin dit zeer oude stenen pijpenrek gestoken worden.
Een uniek upcycling item: deze vintage Videopac+ spelcomputer uit de jaren ’70 is omgebouwd tot een bluetoothspeaker!
Je kunt er via bluetooth je eigen muziek op afspelen vanaf je telefoon, computer, tablet, computer etc.
De twee controllers zijn omgebouwd tot luidsprekers.
Een bijzonder origineel item, zeker voor de gameliefhebbers.
Vintage groot formaat handgemaakte crucifix met inleg van opalineglas in een eikenhouten ombouw. De afbeelding is met de hand in fraaie bruin-/sepiatinten gebrandschilderd en gesigneerd door Kees van Stiphout, een glasschilder die werkte in Den Bosch tussen 1923 – 1948.
Aan de achterzijde zit een echtheidscertificaat en een metalen oogje voor bevestiging aan de wand.
Let op:
Artikelen in de winkelwagen zijn niet gereserveerd. Zolang de betaling nog niet is afgerond zijn de artikelen ook voor anderen verkrijgbaar, online of in onze winkel.
Op zoek naar gereedschap, bestek
en servies voor je aankomende diner,
spelletjes of de benodigdheden voor
een kinderfeest?
Leen dan geheel gratis één van
de Leenboxen van Parels!
Klik HIER voor meer informatie.
Copyright Parels Breda 2023