Overige informatie
| Afmetingen | 19cm |
|---|---|
| Staat | meerdere gebruikssporen |
Een verzetslepeltje met afbeeldingen van Wilhelmina en/of Willem III is een zilveren lepeltje, vaak gemaakt van Nederlandse munten, dat symbool stond voor het verzet tegen de Duitse bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze lepeltjes werden vaak illegaal gemaakt en gedragen als teken van verzet en koningsgezindheid.
Het maken en dragen van deze lepeltjes was een vorm van stil verzet tegen de Duitse bezetter.
De afbeeldingen van Wilhelmina en Willem III, of een combinatie daarvan, symboliseerden de Nederlandse koninklijke familie en de verbondenheid van het volk met het vorstenhuis.
Het vervaardigen en dragen van dergelijke sieraden was verboden door de Duitse bezetter.
De lepeltjes werden vaak gemaakt van zilveren munten, zoals dubbeltjes en kwartjes, of rijksdaalders, die al snel uit de roulatie werden gehaald.
De lepeltjes werden soms gemaakt door onderduikers of verzetsleden.
Het “verzetslepeltje” is een tastbare herinnering aan de Tweede Wereldoorlog en een teken van de veerkracht van het Nederlandse volk en hun verbondenheid met het koningshuis tijdens de bezetting.
| Afmetingen | 19cm |
|---|---|
| Staat | meerdere gebruikssporen |
Breng een vleugje Britse nostalgie in huis met deze bijzondere Paul Cardew “Old-Fashioned Stove” theepot, uitgevoerd als klassiek gietijzeren fornuis met handgemaakte details zoals een theedoek, pannetje en ketel. Dit exemplaar is volledig in Engeland vervaardigd, voorzien van het originele gouden Cardew Design Pottery stempel (1993) en bovendien met de hand gesigneerd door Paul Cardew zelf.
Paul Cardew is een Britse ontwerper/keramist bekend om whimsical, trompe-l’œil en noveltie-theepotten — vaak kleine, gedetailleerde scènes (naaimachines, fornuizen, keukenblokjes etc.). Hij werkt(e) onder merknamen zoals zijn eigen (Cardew / Cardew Designs / Sunshine Ceramics) en ontwierp ook voor andere merken; veel exemplaren zijn gelimiteerde of genummerde ontwerpen en worden vaak met “Made in England” gemerkt.
Paul Cardew begon zijn theepotproductie in 1975 en zijn ontwerpen zijn wereldwijd populair bij verzamelaars.
Het item is in mooie vintage staat, zonder zichtbare barsten of grote beschadigingen. Normale lichte sporen aan de voetjes passend bij leeftijd.
Antieke messing veerunster, ook wel een unster of veerweegschaal genoemd. Dit instrument werd vroeger gebruikt om gewichten te meten in onder andere handel, landbouw en huishoudens. Het is een type weegschaal dat de zwaartekracht meet door middel van de uitzetting van een veer. De ring aan de bovenzijde maakt het mogelijk om de unster op te hangen, terwijl de metalen haak onderaan geschikt is om allerlei objecten aan te bevestigen. Het gewicht lees je vervolgens bovenaan af (zie foto 3).
Lladro ‘A Mother’s Love’ (Moederliefde), nr. 6634 is een porseleinen beeldje dat de band tussen moeder en kind uitbeeldt. Het stuk is volledig met de hand gemaakt en beschilderd in de ateliers van Lladro in Valencia, Spanje. Het model werd geproduceerd van 1981 tot 2007 en is inmiddels uit productie, waardoor het steeds moeilijker verkrijgbaar is.
Het beeldje is circa 29cm hoog en uitgevoerd in hoogwaardig porselein. Door de verfijnde afwerking en het herkenbare ontwerp is het een geliefd object bij verzamelaars en liefhebbers van Lladro. Daarnaast wordt het vaak gekozen als geschenk bij een geboorte of andere familiegelegenheid.
Lladro werd in 1953 opgericht door de broers Juan, José en Vicente in het dorp Almàssera bij Valencia. Wat begon als een kleine ambachtelijke werkplaats is uitgegroeid tot een internationaal bedrijf dat nog steeds door de familie Lladro wordt geleid. Het creatieve team liet zich aanvankelijk inspireren door klassieke stijlen, maar ontwikkelde al snel een eigen signatuur die wereldwijd bekendstaat als de karakteristieke Lladro-stijl.
2 rollen zeldzaam vintage Smurfenbehang uit 1978, gefabriceerd door de firma Rath & Doodeheefver.
De rollen zijn beide 53cm breed en 488cm lang.
Te gebruiken als accentmuur, meubelbekleding, kunstpaneel of feestdecoratie. Perfect voor retro-knutselwerken, cadeauverpakking en zelfs als achtergrond voor fotoshoots of theater.
Rath & Doodeheefver werd opgericht in 1890 in Amsterdam door J.C. Doodeheefver Jr. en zijn stiefvader F.C. Rath en bood betaalbare behangontwerpen, ook geïnspireerd op de Deutsche Werkbund en Wiener Werkstätte.
In 1912 bouwde het bedrijf een imposant zeven-verdiepingen tellend pand aan de Prinsengracht, het zogeheten “Behangselpaleis”, met uitbreidingen in diverse Nederlandse steden.
Vanaf de jaren ’30 breidde het bedrijf uit naar België, met grote fabrieken in Duffel (1951) en Erembodegem (jaren ’70) onder leiding van Paul Johan Doodeheefver en zijn zoon Eric Tom.
Door dalende vraag in de jaren ’80 fuseerde het bedrijf met Goudsmit-Hoff; de Nederlandse fabriek sloot in 1982 en uiteindelijk werd het bedrijf in 1998 failliet verklaard.
Let op:
Artikelen in de winkelwagen zijn niet gereserveerd. Zolang de betaling nog niet is afgerond zijn de artikelen ook voor anderen verkrijgbaar, online of in onze winkel.
Sinds kort organiseren we maandelijks leuke creatieve en circulaire workshops!
Schrijf je snel in en doe mee!
Klik HIER voor meer informatie en om je aan te melden.
Op zoek naar gereedschap, bestek
en servies voor je aankomende diner,
spelletjes of de benodigdheden voor
een kinderfeest?
Leen dan geheel gratis één van
de Leenboxen van Parels!
Klik HIER voor meer informatie.
Copyright Parels Breda 2025