Overige informatie
Afmetingen | 42cm hoog |
---|---|
Staat | lichte gebruikssporen |
Kleurrijke flinke vaas van porselein, gemaakt in Satsuma, Japan.
De vaas is handbeschilderd met Oosterse afbeeldingen met goudaccenten.
Satsuma-aardewerk (薩摩焼, satsuma-yaki) of Satsuma-porselein is de benaming van een type van Japanse aardewerkproducten.
Dit aardewerk werd gemaakt van een type klei die gevonden en verwerkt werd in de Japanse provincie Satsuma, in de 18e en 19e eeuw.
Vermoedelijk is het ontwerp overgenomen van 17e-eeuws Koreaans keramiek.
Afmetingen | 42cm hoog |
---|---|
Staat | lichte gebruikssporen |
Een smeedijzeren haalijzer/zaaghaal, gebruikt om een ketel in een open haard aan op te hangen en op hoogte te verstellen. Datering 18e eeuw. Dit item kan alleen afgehaald worden in onze winkel.
Grote vintage tafellamp van het merk Porcelaine de Paris uit Frankrijk.
De lampvoet is van porselein en is rondom helemaal gedecoreerd met fraaie jachttaferelen.
Werkt met een grote fitting (E27) en heeft een schakelaar aan het snoer.
Uiteraard kun je de lamp eenvoudig voorzien van een andere, meer passende kap.
Set van 13 stenen jaarbeeldjes van de Taptoe Breda.
Niet alle jaartallen zijn nog leesbaar, maar het lijkt te gaan om 1981 t/m 1993.
Een taptoe is in de moderne versie een militaire en muzikale show waarbij de diverse krijgsmachtonderdelen zich aan het publiek presenteren.
In 1976 werd de Nationale Taptoe voortgezet in Breda, een stad met een rijke militaire traditie. Aanvankelijk werd het evenement gehouden op het terrein van de Koninklijke Militaire Academie, vervolgens op de Chassé-kazerne en later op het terrein van de Trip van Zoudtlandtkazerne. De verhuizing naar Breda ging tevens gepaard met een wijziging in de organisatiestructuur van de Taptoe. Zo werd onder meer besloten dat de Nationale Taptoe niet langer een uitsluitend militaire aangelegenheid zou zijn. De organisatie werd formeel in handen gegeven van de speciaal daarvoor opgerichte “Stichting Nationale Taptoe”. De sterke band met Defensie is echter blijven bestaan. Het bestuur van de Stichting bestaat deels uit burgers, deels uit militairen. Namens Defensie maakt de Inspecteur Militaire Muziek Krijgsmacht deel uit van het bestuur en de muzikale leiding van de Taptoe berust tevens bij hem. De organisatie van de Taptoe geschiedt sindsdien op basis van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichting Nationale Taptoe en de Staat der Nederlanden (Ministerie van Defensie). Deze in 1976 doorgevoerde “privatisering” hield echter niet dat de Nationale Taptoe haar militaire karakter verloren heeft. Weliswaar werd het sindsdien mogelijk dat ook burgerorkesten aan het programma deelnemen, maar de Nationale Taptoe behield haar oorspronkelijke doelstelling: presentatie van de Krijgsmachtdelen en Nederlandse militaire muziek aan het brede publiek.
Gedurende de periode in Breda werden enkele belangrijke jubilea gevierd. Zo werd de Nationale Taptoe in het jaar 2000 voor de 25e keer in Breda gehouden. In 2002 stond de Taptoe voor een belangrijk deel in het teken van het 750-jarig bestaan van de stad Breda. En in 2004 werd een belangrijke mijlpaal bereikt: de 50e Nationale Taptoe. Bij die gelegenheid werd de Taptoe vereerd met een bezoek van H.M. de Koningin. Het zou tevens de laatste Nationale Taptoe in Breda worden, want door vermindering van de mogelijkheden tot materiële steunverlening en het beschikbaar stellen van faciliteiten door Defensie, zag de Taptoe zich genoodzaakt tot het uitkijken naar een andere locatie, buiten Defensieterrein.
Daarmee kwam tevens een eind aan een lange traditie, sinds 1954, waarin de Nationale Taptoe steeds een evenement in de open lucht is geweest. En in al die jaren werd de Taptoe steeds gedurende 9 dagen gehouden met in totaal 10 voorstellingen.
Mooie zeefdruk van Mark Verdoes uit 2006. Verdoes werkt zintuigelijk en intuïtief en vooral in samenspel met het materiaal en de wetten van de natuur. De spontane impulsen, het spelen met materie – met wat ontstaat – noemt Mark Verdoes het ‘gestuurde toeval’. Begonnen in de klassieke muziek en reportagefotografie, werkte hij jarenlang in opdracht. Pas op zijn 35e stapte hij over op het autonome vak. Zijn oeuvre kenmerkt zich door uitgebreid materiaalonderzoek en experiment. Zijn zeefdrukken zijn later nog ‘met eigen hand’ bewerkt. Deze zeefdruk is gesigneerd en ingelijst.
Let op:
Artikelen in de winkelwagen zijn niet gereserveerd. Zolang de betaling nog niet is afgerond zijn de artikelen ook voor anderen verkrijgbaar, online of in onze winkel.
Op zoek naar gereedschap, bestek
en servies voor je aankomende diner,
spelletjes of de benodigdheden voor
een kinderfeest?
Leen dan geheel gratis één van
de Leenboxen van Parels!
Klik HIER voor meer informatie.
Copyright Parels Breda 2023