Overige informatie
Afmetingen | 33 x 26cm |
---|---|
Staat | lichte gebruikssporen |
Fabeltjeskrant Verzamelalbum nr. 2 uit 1986.
Gevuld met kleine verhaaltjes, uitgeknipt uit de Avrobode/TeleVizier seizoen 1986-1987.
De Fabeltjeskrant is een dagelijks terugkerende korte uitzending juist voor kinderbedtijd op de Nederlandse televisie over de gebeurtenissen in het Grote Dierenbos in Fabeltjesland. Het nieuws werd voorgelezen door Meneer de Uil. Ook in Vlaanderen groeide een hele generatie op onder de vleugels van Meneer de Uil. In 2005 werd het programma in Nederland verkozen tot Beste Kinderprogramma Aller Tijden. Momenteel is de kinderserie op RTL 8 bij Telekids te zien.
Prachtig sierbord gefabriceerd door keramiekfabriek Sassi Milici Vallauris. Het sierbord vervaardigd in 1970, is beschilderd en gesigneerd door meester-schilder Pierre Boncampain.
Pierre Boncompain is geboren in 1938 in de Provence, Frankrijk. Aangemoedigd door zijn ouders om zich te ontplooien als kunstenaar, studeerde hij eerst af aan de French National Academy of Decorative Arts, om daarna door te studeren aan de National Academy of Fine Arts, waar hij studeerde in het Legueult atelier.
Boncompain’s werk is altijd feestelijk; het laat de vreugde van het leven zien met een Mediterrane levendigheid. Zijn schilderijen, de meesten vervaardigd in Parijs, zijn beeldend over de omgeving en levenstijl in het zuiden van Frankrijk. Hij laat een wijde combinatie zien van moderne invloeden, en combineert een stralende en vrolijke helderheid van licht, zoals Matisse die gebruikt, met een simpelheid en indeling van vorm dat doet denken aan Milton Avery. De vurige en aardachtige kleuren van zijn werken; terracotta, oker, rijk paars, dieprood en blauw, doen herinneren aan Gaugain’s schilderijen van Tahiti.
Pierre Boncompain’s werk is tentoongesteld in musea over de hele wereld, waaronder; Musée de Lille, Musée de Valence, Kajikawa Foundation (Kyoto), Bibliothèque Nationale (Paris), Takashimaya Museum (Osaka), Singer Foundation (Holland), Navio Museum (Kyoto), Ambrosiano Library (Milan) en het Shanghai Art Museum (China). Zijn werken bevinden zich in publieke en privécollecties over de hele wereld.
Mooi antiek tinnen bord / schaal / schotel, afkomstig uit Londen Engeland.
Het bord is gaaf en gemerkt op achterzijde met de letters S S M en diverse keuren (zie foto’s).
De organisatie Chora, waarvan Raoul Bunschoten medeoprichter, directeur en meest prominent lid is, houdt het midden tussen een academisch onderzoeksinstituut, een stedenbouwkundig ontwerpbureau en een denktank voor stedelijk beleid. Hun recent uitgebrachte boek Urban Flotsam manoeuvreert tussen een manifest, een visie op de hedendaagse stad en een handreiking voor stedenbouwkundig onderwijs en onderzoek.
Set van 13 stenen jaarbeeldjes van de Taptoe Breda.
Niet alle jaartallen zijn nog leesbaar, maar het lijkt te gaan om 1981 t/m 1993.
Een taptoe is in de moderne versie een militaire en muzikale show waarbij de diverse krijgsmachtonderdelen zich aan het publiek presenteren.
In 1976 werd de Nationale Taptoe voortgezet in Breda, een stad met een rijke militaire traditie. Aanvankelijk werd het evenement gehouden op het terrein van de Koninklijke Militaire Academie, vervolgens op de Chassé-kazerne en later op het terrein van de Trip van Zoudtlandtkazerne. De verhuizing naar Breda ging tevens gepaard met een wijziging in de organisatiestructuur van de Taptoe. Zo werd onder meer besloten dat de Nationale Taptoe niet langer een uitsluitend militaire aangelegenheid zou zijn. De organisatie werd formeel in handen gegeven van de speciaal daarvoor opgerichte “Stichting Nationale Taptoe”. De sterke band met Defensie is echter blijven bestaan. Het bestuur van de Stichting bestaat deels uit burgers, deels uit militairen. Namens Defensie maakt de Inspecteur Militaire Muziek Krijgsmacht deel uit van het bestuur en de muzikale leiding van de Taptoe berust tevens bij hem. De organisatie van de Taptoe geschiedt sindsdien op basis van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichting Nationale Taptoe en de Staat der Nederlanden (Ministerie van Defensie). Deze in 1976 doorgevoerde “privatisering” hield echter niet dat de Nationale Taptoe haar militaire karakter verloren heeft. Weliswaar werd het sindsdien mogelijk dat ook burgerorkesten aan het programma deelnemen, maar de Nationale Taptoe behield haar oorspronkelijke doelstelling: presentatie van de Krijgsmachtdelen en Nederlandse militaire muziek aan het brede publiek.
Gedurende de periode in Breda werden enkele belangrijke jubilea gevierd. Zo werd de Nationale Taptoe in het jaar 2000 voor de 25e keer in Breda gehouden. In 2002 stond de Taptoe voor een belangrijk deel in het teken van het 750-jarig bestaan van de stad Breda. En in 2004 werd een belangrijke mijlpaal bereikt: de 50e Nationale Taptoe. Bij die gelegenheid werd de Taptoe vereerd met een bezoek van H.M. de Koningin. Het zou tevens de laatste Nationale Taptoe in Breda worden, want door vermindering van de mogelijkheden tot materiële steunverlening en het beschikbaar stellen van faciliteiten door Defensie, zag de Taptoe zich genoodzaakt tot het uitkijken naar een andere locatie, buiten Defensieterrein.
Daarmee kwam tevens een eind aan een lange traditie, sinds 1954, waarin de Nationale Taptoe steeds een evenement in de open lucht is geweest. En in al die jaren werd de Taptoe steeds gedurende 9 dagen gehouden met in totaal 10 voorstellingen.
Let op:
Artikelen in de winkelwagen zijn niet gereserveerd. Zolang de betaling nog niet is afgerond zijn de artikelen ook voor anderen verkrijgbaar, online of in onze winkel.
Sinds kort organiseren we maandelijks leuke creatieve en circulaire workshops!
Schrijf je snel in en doe mee!
Klik HIER voor meer informatie en om je aan te melden.
Op zoek naar gereedschap, bestek
en servies voor je aankomende diner,
spelletjes of de benodigdheden voor
een kinderfeest?
Leen dan geheel gratis één van
de Leenboxen van Parels!
Klik HIER voor meer informatie.
Copyright Parels Breda 2024