Overige informatie
Afmetingen | 12,5cm x 13cm x 7cm |
---|---|
Staat | meerdere gebruikssporen |
Leuke vintage chocolademal in olifantenvorm van de welbekende vormenfabriek in Tilburg.
De vormenfabriek is opgericht in 1921. In 1927 verhuisde Cornelis van battum zijn opgerichte vormenfabriek van Delft naar Tilburg. Hij betrok een voormalige groentedrogerij aan de Hoevensekanaaldijk, strategisch gelegen aan het Wilhelminakanaal. Het bedrijf was gespecialiseerd in het vervaardigen van metalen chocolade- en bonbonvormen, maar er werden ook gasdrukregelaars, stempels voor devotionalia en richtingaanwijzers voor fietsers vervaardigd. De fabriek werd in 1937 verplaatst naar het voormalige bedrijfspand van schoenfabriek H.J. de Pont-Mannaerts aan de Sint Ceciliastraat. Ook na de Tweede Wereldoorlog bedacht Van Battum nieuwe producten, zoals petroleumvergassers en militaire en huishoudelijke artikelen, waaronder knopen, veldflessen, schoenbeslag, cakevormen en raspen. Vanaf de jaren vijftig ging het bedrijf zich vrijwel volledig toeleggen op chocoladevormen. Daarna groeide Vormenfabriek Tilburg tot dé leverancier van chocoladevormen in Europa.
Afmetingen | 12,5cm x 13cm x 7cm |
---|---|
Staat | meerdere gebruikssporen |
Fraai klein vintage vaasje.
Het vaasje is van kristal en staat op een een .925 zilveren voet.
De voet is gemerkt (zie foto’s)
Set van 3 antieke glazen zichtpotten, ook wel monsterpotten, specimen-potten of omgekeerde apothekerspotten genoemd.
Ze komen uit 1915 en zijn afkomstig van het Koloniaal Landbouw Museum Deventer.
De grootste bevat steenkool, de middelste bladgruis en de kleinste bevat thee.
Ten behoeve van het onderwijs in tropische landbouw werd in 1910 besloten tot het oprichten van een school voor koloniale landbouw in Deventer met daarnaast een verzameling over de koloniale landbouw.
Tijdens een Koloniale Landbouwtentoonstelling die in 1912 in Deventer werd gehouden werden inzendingen getoond uit de verschillende Nederlandse koloniën. Door steun van de gemeente Deventer en de Ministeries van Landbouw en Visserij en het Ministerie van Koloniën kon een eigen museum verwezenlijkt worden. Op 27 mei 1915 opende het museum officieel haar deuren voor het publiek.
Eind jaren zestig moest het museum zijn deuren sluiten. In 1972 schonk de gemeente Deventer het resterende deel van de collectie van het voormalig Museum voor Tropische Landbouw aan het pas opgerichte Volkenkundig Museum ‘Gerardus van der Leeuw’.
Set van 13 stenen jaarbeeldjes van de Taptoe Breda.
Niet alle jaartallen zijn nog leesbaar, maar het lijkt te gaan om 1981 t/m 1993.
Een taptoe is in de moderne versie een militaire en muzikale show waarbij de diverse krijgsmachtonderdelen zich aan het publiek presenteren.
In 1976 werd de Nationale Taptoe voortgezet in Breda, een stad met een rijke militaire traditie. Aanvankelijk werd het evenement gehouden op het terrein van de Koninklijke Militaire Academie, vervolgens op de Chassé-kazerne en later op het terrein van de Trip van Zoudtlandtkazerne. De verhuizing naar Breda ging tevens gepaard met een wijziging in de organisatiestructuur van de Taptoe. Zo werd onder meer besloten dat de Nationale Taptoe niet langer een uitsluitend militaire aangelegenheid zou zijn. De organisatie werd formeel in handen gegeven van de speciaal daarvoor opgerichte “Stichting Nationale Taptoe”. De sterke band met Defensie is echter blijven bestaan. Het bestuur van de Stichting bestaat deels uit burgers, deels uit militairen. Namens Defensie maakt de Inspecteur Militaire Muziek Krijgsmacht deel uit van het bestuur en de muzikale leiding van de Taptoe berust tevens bij hem. De organisatie van de Taptoe geschiedt sindsdien op basis van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichting Nationale Taptoe en de Staat der Nederlanden (Ministerie van Defensie). Deze in 1976 doorgevoerde “privatisering” hield echter niet dat de Nationale Taptoe haar militaire karakter verloren heeft. Weliswaar werd het sindsdien mogelijk dat ook burgerorkesten aan het programma deelnemen, maar de Nationale Taptoe behield haar oorspronkelijke doelstelling: presentatie van de Krijgsmachtdelen en Nederlandse militaire muziek aan het brede publiek.
Gedurende de periode in Breda werden enkele belangrijke jubilea gevierd. Zo werd de Nationale Taptoe in het jaar 2000 voor de 25e keer in Breda gehouden. In 2002 stond de Taptoe voor een belangrijk deel in het teken van het 750-jarig bestaan van de stad Breda. En in 2004 werd een belangrijke mijlpaal bereikt: de 50e Nationale Taptoe. Bij die gelegenheid werd de Taptoe vereerd met een bezoek van H.M. de Koningin. Het zou tevens de laatste Nationale Taptoe in Breda worden, want door vermindering van de mogelijkheden tot materiële steunverlening en het beschikbaar stellen van faciliteiten door Defensie, zag de Taptoe zich genoodzaakt tot het uitkijken naar een andere locatie, buiten Defensieterrein.
Daarmee kwam tevens een eind aan een lange traditie, sinds 1954, waarin de Nationale Taptoe steeds een evenement in de open lucht is geweest. En in al die jaren werd de Taptoe steeds gedurende 9 dagen gehouden met in totaal 10 voorstellingen.
Stripalbums Pin-Up, Deel 1 t/m 4 door Berthet & Yann, uitgeverij Dargaud.
Let op:
Artikelen in de winkelwagen zijn niet gereserveerd. Zolang de betaling nog niet is afgerond zijn de artikelen ook voor anderen verkrijgbaar, online of in onze winkel.
Sinds kort organiseren we maandelijks leuke creatieve en circulaire workshops!
Schrijf je snel in en doe mee!
Klik HIER voor meer informatie en om je aan te melden.
Op zoek naar gereedschap, bestek
en servies voor je aankomende diner,
spelletjes of de benodigdheden voor
een kinderfeest?
Leen dan geheel gratis één van
de Leenboxen van Parels!
Klik HIER voor meer informatie.
Copyright Parels Breda 2023
Ben je in het bezit van een BredaPas?
Dan kost je deelname aan een Parels Workshop maar € 2,50!