Overige informatie
Afmetingen | 18cm hoog / diameter 9cm |
---|---|
Staat | lichte gebruikssporen |
Mooi plateel bloemenvaasje van de Koninklijke Plateelbakkerij Zuid Holland Gouda.
Gedecoreerd met fleurige bloemenafbeelding.
Plateel is een bepaald soort keramiek (aardewerk). Het decor of motief wordt met de hand door een zogenaamde plateelschilder op het plateel geschilderd voordat het voor de tweede keer gebakken wordt. Dit werk vindt plaats in de plateelbakkerij.
Afmetingen | 18cm hoog / diameter 9cm |
---|---|
Staat | lichte gebruikssporen |
Vintage Delftsblauwe dekselvaas/pot van de Porceleyne Fles.
De mooie geschulpte vintage pot met deksel is met de hand beschilderd, en gemerkt aan de onderkant.
De Porceleyne Fles (sinds 1919 De Koninklijke Porceleyne Fles, internationaal bekend als Royal Delft) is een aardewerkfabriek, opgericht in het jaar 1653 in Delft, waar het aardewerk thans nog steeds op traditionele wijze wordt vervaardigd.
Schitterende vintage (drijf)schaal in amberkleurig glas (zie foto 2 voor betere kleurweergave), met olieachtige glans (zie foto 3).
De mondgeblazen glazen schaal is gemaakt bij de beroemde glasfabriek Leerdam.
Het ontwerp is van de beroemde Nederlandse glaskunstenaar en ontwerper Andries Dirk Copier.
Aan de onderzijde van de schaal bevindt zich het geëtste monogram van A.D. Copier.
A.D. Copier is waarschijnlijk de bekendste en belangrijkste glasontwerper van Nederland. Copier kwam op 13-jarige leeftijd reeds in dienst van de Glasfabriek Leerdam. De toenmalige directeur zag bij de jonge glasetser een aanleg voor tekenen en stuurde hem naar de opleiding voor typografie te Utrecht en vervolgens naar de Academie voor Kunsten en Technische wetenschappen in Rotterdam. In 1923 op 22-jarige leeftijd was Copier officieel als glaskunstenaar in dienst bij Leerdam. In 1924 ontwierp A.D. Copier zijn eerste Leerdam Unica.
Buiten zijn werk als glaskunstenaar was hij ook als designer van industrieel glas voor de Glasfabriek Leerdam zeer belangrijk, met als hoogtepunt het beroemde Gilde-servies met het gildeglas (wijnglas) dat nog steeds geproduceerd wordt. Naast Leerdam, werkte Copier ook voor andere belangrijke glasfabrieken in Murano, Acquoy en Novy Bor. Van 1950-52 was Andries Copier directeur van de School voor Kunstnijverheid in Amsterdam (Thans Rietveld Academie).
Het glas van Copier wordt enorm verzameld en bevindt zich in vele particuliere en museale collecties in de hele wereld.
Een polychroom gedecoreerd en zoutgeglazuurd aardewerk beeld van de Moeder Gods met het Jezuskind. Het beeld is gemaakt rond 1945. Onderop gemerkt ‘Terraco – Draak’ en met ovale blindstempel ‘Draakje’. Ontwerp en uitvoering Edmund Wessling.
Set van 13 stenen jaarbeeldjes van de Taptoe Breda.
Niet alle jaartallen zijn nog leesbaar, maar het lijkt te gaan om 1981 t/m 1993.
Een taptoe is in de moderne versie een militaire en muzikale show waarbij de diverse krijgsmachtonderdelen zich aan het publiek presenteren.
In 1976 werd de Nationale Taptoe voortgezet in Breda, een stad met een rijke militaire traditie. Aanvankelijk werd het evenement gehouden op het terrein van de Koninklijke Militaire Academie, vervolgens op de Chassé-kazerne en later op het terrein van de Trip van Zoudtlandtkazerne. De verhuizing naar Breda ging tevens gepaard met een wijziging in de organisatiestructuur van de Taptoe. Zo werd onder meer besloten dat de Nationale Taptoe niet langer een uitsluitend militaire aangelegenheid zou zijn. De organisatie werd formeel in handen gegeven van de speciaal daarvoor opgerichte “Stichting Nationale Taptoe”. De sterke band met Defensie is echter blijven bestaan. Het bestuur van de Stichting bestaat deels uit burgers, deels uit militairen. Namens Defensie maakt de Inspecteur Militaire Muziek Krijgsmacht deel uit van het bestuur en de muzikale leiding van de Taptoe berust tevens bij hem. De organisatie van de Taptoe geschiedt sindsdien op basis van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichting Nationale Taptoe en de Staat der Nederlanden (Ministerie van Defensie). Deze in 1976 doorgevoerde “privatisering” hield echter niet dat de Nationale Taptoe haar militaire karakter verloren heeft. Weliswaar werd het sindsdien mogelijk dat ook burgerorkesten aan het programma deelnemen, maar de Nationale Taptoe behield haar oorspronkelijke doelstelling: presentatie van de Krijgsmachtdelen en Nederlandse militaire muziek aan het brede publiek.
Gedurende de periode in Breda werden enkele belangrijke jubilea gevierd. Zo werd de Nationale Taptoe in het jaar 2000 voor de 25e keer in Breda gehouden. In 2002 stond de Taptoe voor een belangrijk deel in het teken van het 750-jarig bestaan van de stad Breda. En in 2004 werd een belangrijke mijlpaal bereikt: de 50e Nationale Taptoe. Bij die gelegenheid werd de Taptoe vereerd met een bezoek van H.M. de Koningin. Het zou tevens de laatste Nationale Taptoe in Breda worden, want door vermindering van de mogelijkheden tot materiële steunverlening en het beschikbaar stellen van faciliteiten door Defensie, zag de Taptoe zich genoodzaakt tot het uitkijken naar een andere locatie, buiten Defensieterrein.
Daarmee kwam tevens een eind aan een lange traditie, sinds 1954, waarin de Nationale Taptoe steeds een evenement in de open lucht is geweest. En in al die jaren werd de Taptoe steeds gedurende 9 dagen gehouden met in totaal 10 voorstellingen.
Let op:
Artikelen in de winkelwagen zijn niet gereserveerd. Zolang de betaling nog niet is afgerond zijn de artikelen ook voor anderen verkrijgbaar, online of in onze winkel.
Sinds kort organiseren we maandelijks leuke creatieve en circulaire workshops!
Schrijf je snel in en doe mee!
Klik HIER voor meer informatie en om je aan te melden.
Op zoek naar gereedschap, bestek
en servies voor je aankomende diner,
spelletjes of de benodigdheden voor
een kinderfeest?
Leen dan geheel gratis één van
de Leenboxen van Parels!
Klik HIER voor meer informatie.
Copyright Parels Breda 2024