Overige informatie
Afmetingen | 41cm hoog (incl. stop) |
---|---|
Staat | lichte gebruikssporen |
Kristallen karaf van de bekende Luikse kristalfabriek Val Saint Lambert uit België.
De hoge karaf is gemaakt van het meer zeldzame chinagroen kristal (zie foto 3 voor betere kleurweergave) en rondom gedecoreerd met prachtige handgeslepen figuren.
Dit stijlvolle exemplaar, uit de jaren ’40, is op de stop genummerd met nr. 34.
Deze karaf is gemaakt uit kristal met een loodgehalte van ongeveer 33 à 40%, veel hoger dan het wettelijk bepaald kwaliteitsminimum van 24%, wat een prachtige kwaliteit en schittering geeft. De techniek om dit twee-kleurig kristal te maken heet doubleren; de vaas werd mondgeblazen in helder kristal, daarna werd na rusten van het kristal het stuk gedoubleerd (ook wel gebubbeld genoemd) met chinagroen kristal, een van de meest zeldzame kleuren van Val Saint Lambert. Daarna werd het chinagroene kristal terug weggeslepen, waardoor het heldere kristal weer zichtbaar werd. Daarna werden de facetten geslepen, als laatste stap werd het kristal gepolijst met lavasteen en een linnen doek. Dit arbeidsintensieve proces geeft een prachtig resultaat van de hoogste kwaliteit.
Val-Saint-Lambert is een kristal- en glasfabriek in de Belgische stad Seraing, ten zuidwesten van Luik, die nog steeds sierglas, glazen en kristallen kunst- en gebruiksvoorwerpen produceert.
De fabriek is gevestigd op het terrein van de abdij van Val-Saint-Lambert, de vroegere cisterciënzerabdij van Sint-Lambertus, gesticht in 1202 en opgeheven in 1796. De romaanse kapittelzaal en het scriptorium van de abdij zijn gerestaureerd en worden tot vandaag gebruikt. In 1826 vestigden de stichters van de kristalfabriek zich op de gunstig gelegen site, vanwege de aanwezige ruime gebouwen, de nabijheid van steenkool en de mogelijkheid van vervoer over de Maas.
Afmetingen | 41cm hoog (incl. stop) |
---|---|
Staat | lichte gebruikssporen |
Mooi antiek tinnen bord / schaal / schotel, afkomstig uit Londen Engeland.
Het bord is gaaf en gemerkt op achterzijde met de letters S S M en diverse keuren (zie foto’s).
Mooie antieke Arabische messing koffiepot met lederen geweven handvat. De pot is voorzien van een stempel, zie foto’s.
De dallah’s zoals we ze nu kennen zijn uitgevonden door de familie Raslan (al Saif) eind 18e eeuw.
Deze werden zo populair dat ze nagemaakt zijn door de gehele streek tot heden aan toe.
De originele dallah’s van Raslan en zijn zonen worden verkocht op veilingen voor duizenden euro’s.
Sierbord, uitgevoerd in Delfts Blauw met de afbeelding van een zeeman met pijp in de haven.
Aan de achterkant zitten gaatjes met een lus voor bevestiging aan de wand.
Gemaakt door Boch Freres La Louviere België.
Set van 13 stenen jaarbeeldjes van de Taptoe Breda.
Niet alle jaartallen zijn nog leesbaar, maar het lijkt te gaan om 1981 t/m 1993.
Een taptoe is in de moderne versie een militaire en muzikale show waarbij de diverse krijgsmachtonderdelen zich aan het publiek presenteren.
In 1976 werd de Nationale Taptoe voortgezet in Breda, een stad met een rijke militaire traditie. Aanvankelijk werd het evenement gehouden op het terrein van de Koninklijke Militaire Academie, vervolgens op de Chassé-kazerne en later op het terrein van de Trip van Zoudtlandtkazerne. De verhuizing naar Breda ging tevens gepaard met een wijziging in de organisatiestructuur van de Taptoe. Zo werd onder meer besloten dat de Nationale Taptoe niet langer een uitsluitend militaire aangelegenheid zou zijn. De organisatie werd formeel in handen gegeven van de speciaal daarvoor opgerichte “Stichting Nationale Taptoe”. De sterke band met Defensie is echter blijven bestaan. Het bestuur van de Stichting bestaat deels uit burgers, deels uit militairen. Namens Defensie maakt de Inspecteur Militaire Muziek Krijgsmacht deel uit van het bestuur en de muzikale leiding van de Taptoe berust tevens bij hem. De organisatie van de Taptoe geschiedt sindsdien op basis van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichting Nationale Taptoe en de Staat der Nederlanden (Ministerie van Defensie). Deze in 1976 doorgevoerde “privatisering” hield echter niet dat de Nationale Taptoe haar militaire karakter verloren heeft. Weliswaar werd het sindsdien mogelijk dat ook burgerorkesten aan het programma deelnemen, maar de Nationale Taptoe behield haar oorspronkelijke doelstelling: presentatie van de Krijgsmachtdelen en Nederlandse militaire muziek aan het brede publiek.
Gedurende de periode in Breda werden enkele belangrijke jubilea gevierd. Zo werd de Nationale Taptoe in het jaar 2000 voor de 25e keer in Breda gehouden. In 2002 stond de Taptoe voor een belangrijk deel in het teken van het 750-jarig bestaan van de stad Breda. En in 2004 werd een belangrijke mijlpaal bereikt: de 50e Nationale Taptoe. Bij die gelegenheid werd de Taptoe vereerd met een bezoek van H.M. de Koningin. Het zou tevens de laatste Nationale Taptoe in Breda worden, want door vermindering van de mogelijkheden tot materiële steunverlening en het beschikbaar stellen van faciliteiten door Defensie, zag de Taptoe zich genoodzaakt tot het uitkijken naar een andere locatie, buiten Defensieterrein.
Daarmee kwam tevens een eind aan een lange traditie, sinds 1954, waarin de Nationale Taptoe steeds een evenement in de open lucht is geweest. En in al die jaren werd de Taptoe steeds gedurende 9 dagen gehouden met in totaal 10 voorstellingen.
Let op:
Artikelen in de winkelwagen zijn niet gereserveerd. Zolang de betaling nog niet is afgerond zijn de artikelen ook voor anderen verkrijgbaar, online of in onze winkel.
Sinds kort organiseren we maandelijks leuke creatieve en circulaire workshops!
Schrijf je snel in en doe mee!
Klik HIER voor meer informatie en om je aan te melden.
Op zoek naar gereedschap, bestek
en servies voor je aankomende diner,
spelletjes of de benodigdheden voor
een kinderfeest?
Leen dan geheel gratis één van
de Leenboxen van Parels!
Klik HIER voor meer informatie.
Copyright Parels Breda 2024