Overige informatie
Afmetingen | 25cm hoog / 18cm breed / 11cm diep |
---|---|
Staat | lichte gebruikssporen |
Bijzondere vintage vaas van keramiek, in goede staat.
Dit fraaie abstracte model met asymmetrische oren is gemaakt in Vallauris Frankrijk, in de jaren ’50.
Een echte fifties fat lava vaas uitgevoerd in een combinatie van bruin, oranje, beige, rood en zelfs blauw glazuur met glanzende afwerking.
De vaas is voorzien van een authentiek Lourdes stickertje en is daar hoogstwaarschijnlijk ooit verkocht.
Dit opvallende unieke exemplaar verdient zeker een mooi plekje in je interieur.
Vallauris keramiek is genoemd naar de Franse plaats Vallauris en kan gemaakt zijn door verschillende kunstenaars die daar wonen of werken. Dankzij de klei in de buurt is Vallauris al sinds de Gallo-Romeinse tijd een echte pottenbakkers stad waar vooral gebruiksaardewerk voor de keuken en eetkamer wordt gemaakt. De pannetjes, ketels en kannen hebben Vallauris wereldberoemd gemaakt, onder andere dankzij de bestendigheid van dit materiaal gebakken op hoge temperaturen. De komst van Picasso in de jaren 1950 heeft Vallauris verheven tot rang van keramiekhoofdstad, want al snel wilden vele andere kunstenaars ook met vuur spelen. Picasso zelf, maar ook Chagall of Miró hebben een scala aan modellen ontworpen, waardoor er een nieuw tijdperk aanbrak voor keramiek. Wanneer in 1873 er een spoorlijn langs de stad komt breidt het aantal pottenbakkerijen zich snel uit.
Bekende Vallauris keramisten zijn onder andere Hubert Pernin, Jérôme Massier, Jean Austruy, Jean Gerbino, Robert Picault, Roger Capron en natuurlijk de beroemde Pablo Picasso zelf.
Afmetingen | 25cm hoog / 18cm breed / 11cm diep |
---|---|
Staat | lichte gebruikssporen |
Rond het jaar 2000 ontwierp de Arabisch-Zweedse designer Bodrul Khalique een serie bronzen balletdansers. Vanwege de beperkte oplage zijn deze beeldjes inmiddels ware collector’s items geworden. Dit beeldje uit de serie “The Dance” doet een Arabesque pose.
Zeer fraaie vintage (fruit)schaal van Delftsblauw aardewerk.
De schaal op voet is gemaakt in 1978 door De Porceleyne Fles (Royal Delft). Het decor met blad- en bloemmotieven is zowel aan de binnen- als de buitenzijde met de hand aangebracht.
De rand is mooi gewelfd en de schaal is in zeer goede staat, als nieuw.
Onderop gemerkt.
De Porceleyne Fles (sinds 1919 De Koninklijke Porceleyne Fles, internationaal bekend als Royal Delft) is een aardewerkfabriek, opgericht in het jaar 1653 in Delft, waar het aardewerk thans nog steeds op traditionele wijze wordt vervaardigd.
Unieke antieke zogeheten bruidsspiegel of trouwspiegel.
Dit prachtige exemplaar heeft een houten omlijsting geheel bespannen met leer welke zeer vakkundig met de hand is beschilderd.
Let op: dit artikel kan niet worden verzonden maar enkel worden opgehaald in onze winkel!
Set van 13 stenen jaarbeeldjes van de Taptoe Breda.
Niet alle jaartallen zijn nog leesbaar, maar het lijkt te gaan om 1981 t/m 1993.
Een taptoe is in de moderne versie een militaire en muzikale show waarbij de diverse krijgsmachtonderdelen zich aan het publiek presenteren.
In 1976 werd de Nationale Taptoe voortgezet in Breda, een stad met een rijke militaire traditie. Aanvankelijk werd het evenement gehouden op het terrein van de Koninklijke Militaire Academie, vervolgens op de Chassé-kazerne en later op het terrein van de Trip van Zoudtlandtkazerne. De verhuizing naar Breda ging tevens gepaard met een wijziging in de organisatiestructuur van de Taptoe. Zo werd onder meer besloten dat de Nationale Taptoe niet langer een uitsluitend militaire aangelegenheid zou zijn. De organisatie werd formeel in handen gegeven van de speciaal daarvoor opgerichte “Stichting Nationale Taptoe”. De sterke band met Defensie is echter blijven bestaan. Het bestuur van de Stichting bestaat deels uit burgers, deels uit militairen. Namens Defensie maakt de Inspecteur Militaire Muziek Krijgsmacht deel uit van het bestuur en de muzikale leiding van de Taptoe berust tevens bij hem. De organisatie van de Taptoe geschiedt sindsdien op basis van een samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichting Nationale Taptoe en de Staat der Nederlanden (Ministerie van Defensie). Deze in 1976 doorgevoerde “privatisering” hield echter niet dat de Nationale Taptoe haar militaire karakter verloren heeft. Weliswaar werd het sindsdien mogelijk dat ook burgerorkesten aan het programma deelnemen, maar de Nationale Taptoe behield haar oorspronkelijke doelstelling: presentatie van de Krijgsmachtdelen en Nederlandse militaire muziek aan het brede publiek.
Gedurende de periode in Breda werden enkele belangrijke jubilea gevierd. Zo werd de Nationale Taptoe in het jaar 2000 voor de 25e keer in Breda gehouden. In 2002 stond de Taptoe voor een belangrijk deel in het teken van het 750-jarig bestaan van de stad Breda. En in 2004 werd een belangrijke mijlpaal bereikt: de 50e Nationale Taptoe. Bij die gelegenheid werd de Taptoe vereerd met een bezoek van H.M. de Koningin. Het zou tevens de laatste Nationale Taptoe in Breda worden, want door vermindering van de mogelijkheden tot materiële steunverlening en het beschikbaar stellen van faciliteiten door Defensie, zag de Taptoe zich genoodzaakt tot het uitkijken naar een andere locatie, buiten Defensieterrein.
Daarmee kwam tevens een eind aan een lange traditie, sinds 1954, waarin de Nationale Taptoe steeds een evenement in de open lucht is geweest. En in al die jaren werd de Taptoe steeds gedurende 9 dagen gehouden met in totaal 10 voorstellingen.
Let op:
Artikelen in de winkelwagen zijn niet gereserveerd. Zolang de betaling nog niet is afgerond zijn de artikelen ook voor anderen verkrijgbaar, online of in onze winkel.
Sinds kort organiseren we maandelijks leuke creatieve en circulaire workshops!
Schrijf je snel in en doe mee!
Klik HIER voor meer informatie en om je aan te melden.
Op zoek naar gereedschap, bestek
en servies voor je aankomende diner,
spelletjes of de benodigdheden voor
een kinderfeest?
Leen dan geheel gratis één van
de Leenboxen van Parels!
Klik HIER voor meer informatie.
Copyright Parels Breda 2024